Abp Hoser – prorok mediów?

salve_telewizja_poswiecenie_fot Mateusz Stolarski (1)

 

Radio Warszawa, Tygodnik Idziemy a od kilku tygodni internetowa Telewizja Salve wpisują się w coraz ciekawszy „pejzaż” mediów w Polsce. Diecezja warszawsko – praska za sprawą Abp Hosera staje się jedną z najprężniej rozwijających się medialnie instytucji kościelnych w kraju. Poza bezkonkurencyjnym koncernem o. Tadeusza Rydzyka oraz mediami związanymi z Gościem Niedzielnym w Katowicach, na mapie środków masowego przekazu praska strona Warszawy wybija się coraz mocniej.

 

Abp Hoser od 2008 roku sprawuje funkcje ordynariusza diecezji warszawsko – praskiej. Przez ten czas hierarcha musiał nauczyć się komunikowania poprzez media. Ataki jakie spotkały księdza arcybiskupa pokazały, że dzisiaj nie można lekceważyć tzw.”czwartej władzy”.

 

Od kilku lat można zauważyć duże zaangażowanie arcybiskupa w rozwój mediów diecezjalnych. Zmiany w nich są coraz bardziej widoczne. A zaczęły się one od powołania nowego rzecznika prasowego, którym od roku jest Mateusz Dzieduszycki (pracujący wcześniej m.in. w TVP). Jest to w naszym kraju rzadkością, żeby świecki był rzecznikiem kurii. Głównie tę rolę pełnią osoby duchowne. Dzieduszycki nie tylko odpowiada za komunikowanie się z mediami, ale sam tworzy dla diecezji nową stację telewizyjną. Salve Tv. ma docierać głównie do młodych ludzi w wieku 20 do 30 lat, wykorzystując do tego media społecznościowe.

 

Kolejną cenną inicjatywą, na którą pozytywnie odpowiedział praski ordynariusz stało się zawierzenie bł. Ignacemu Kłopotowskiemu Radia Warszawa. Miesiąc wcześniej zawierzył je Matce Boże w powstających Sanktuarium św. Jana Pawła. Jednak stacja nie zmienia się tylko dzięki wsparciu materialnemu i błogosławieństwu abp Hosera. Za wzrost słuchalności odpowiadają nowi dyrektorzy, którzy od 2008 podejmują inicjatywy, które zmieniają radio. Stacja stała się od dwóch lat jedną z najchętniej słuchanych stacji katolickich w kraju, a w powstałym forum rozgłośnie skupiającym diecezjalne rozgłośnie odgrywa znaczącą rolę. Audycje produkowane w Radiu Warszawa są retransmitowane w kilkunastu stacjach radiowych. Od kilku lat działa Bank Słuchaczy, dzięki któremu słuchacze radio tworzą rozrastającą się wspólnotę. Radio diecezji warszawsko – praskiej nie zmieniłoby się do tego stopnia, gdyby nie decyzje jego właściciela.

 

Wśród widocznych inicjatyw, za którymi stoi abp Hoser są listy pisane do diecezjan na Światowy Dzień Środków Przekazu. Przez nie arcybiskup przede wszystkim docenia rolę mediów, ale również promuje i prosi o ich wspieranie. Wśród nich jest rozchodzący się w liczbie ok. 15 tysięcy egzemplarzy tygodnik Idziemy, który we wrześniu obchodził swoje 10 – lecie. Zarówno serwis gazety, jak i wspomnianego wcześniej Radia Warszawa co miesiąc jest odwiedzany przez tysiące użytkowników z diecezji jak i całego świata.

 

W Kościele w Polsce znamy przykłady kilku diecezji, które potrafią wykorzystywać do ewangelizacji swoje media. Poza wspomnianymi liderami czyli Radiem Maryja oraz Gościem Niedzielnym o skali ogólnopolskiej na zasługują na uwagę diecezja siedlecka z Radiem Podlasie, tygodnikiem Echo Katolickie oraz serwisem Podlasie24.pl Inną stacją, która poszła w podobną niszę jest diecezja Łomżyńska. Grupę Spes Media Group tworzy: Radio Nadzieja z Głosem Katolickim i portalem lomzynskie24.pl. Media związane z diecezją warszawsko – praską jednak poszły o krok dalej. Profesjonalna stacja telewizyjna Salve Tv. może wyjść do młodych członków Kościoła, do których dzisiaj trudno budować odpowiedni przekaz. Wydaje się, że Arcybiskup pozwalając na budowanie telewizji opartej jedynie na internecie i mediach społecznościowych odczytuje znaki czasu.

 

Michał Guzek

 

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *